Festhøjmesse
søndag 22. sep. 2024Tid
11:00 - 12:30Sted
Vor Frue Kirke – Københavns DomkirkeAdresse
Nørregade 8, København K Kort
+ Google Maps
Medvirkende:
Biskop Peter Skov-Jakobsen
Domorganist Hanne Kuhlmann
Domkantor Carsten Seyer-Hansen
Københavns Drengekor
Cantio Laudis – dirigent Olli Heikkilä, Finland
Kór Langholtskirkju – dirigent Magnús Ragnarsson, Island
Petri Sångare – dirigent Karin Oldgren, Sverige
Treenighedskirkens Drengekor og Konservatoriets Pigekor, Esbjerg – dirigent Lone Gislinge, Danmark
Christiania Mannskor – dirigent Marius Skjølaas, Norge
Hannah Carding – orgel, Norge
Stanley Westh – trompet
Ronni Miles-Bebber – basun
Andras Spang Olsen – basun
Daniel Ankjær Clemmensen – basun
Søren Rønløv – pauker
Simon Kuhlmann Ruuth – guitar og bas
Peter Navarro-Alonso: Intrada og Introitus ”Følg mig”. Uropførelse.
Peter Navarro-Alonso, organist ved Vor Frelsers Kirke, København, har skrevet Intrada for messingblæsere og introitus for sopran solo, drengekor og orgel til festhøjmessen ved NKS.
Det er ikke en traditionel ”stor” introitus, men noget mere lavmælt. Dagens prædikentekst rummer ordene ”følg mig”, og Peter Navarro-Alonso besluttede sig til at gøre det til centrum i stykket, hvor han først skrev teksten og derefter musikken. Teksten henviser først til påskens begivenheder, og derefter til kristendommens ”fire hjørner” Jerusalem, Rom, Santiago og Nidaros. Det er overleveret, at en dansk forbryder i middelalderen blev dømt til at vandre barfodet til alle fire valfartssteder, hvilket han gjorde. Dernæst befaler Jesus os til at følge sig til stederne for de første kirker i de alle de nordiske lande. Der nævnes også begreberne tro håb og kærlighed og deres modbilleder svigt, tomhed og had. ”Tekstens opfordring til at følge med minder mig om Niels Steensens motto ”Skønt er det vi ser, skønnere det vi ikke ser, skønnest det vi ikke fatter”. Bare at give slip og følge med, synes jeg er meget inspirerende. Det er et af de største bud til den kristne.”
Da han skrev musikken, vidste han, at han det ikke måtte vare mere end fem minutter. ”Jeg begyndte med at vælge et tempo, og så regnede jeg ud, hvor mange takter jeg havde at gøre godt med. Musikalsk er der en udvikling fra noget forholdsvis fragmenteret til noget der samler sig. Flere gange gentages ordene ”følg mig” sunget af en solosopran, hvorefter det udvikles videre fra ordene ”Følg mig til Jerusalem.””
”Inden jeg begynde at skrive stykket overværede jeg en prøve med Københavns Drengekor og Carsten Seyer-Larsen og blev meget inspireret af deres klang. De rene drengestemmer lyder magisk og gør, at man som komponist får modet til at gøre det enkelt. Less is more.”
Intoritus’en er lavmælt og kommer i begyndelsen af en festgudstjeneste med mange mennesker, så for at påkalde sig menighedens opmærksomhed og koncentration sætter Peter en kort Intrada foran. Et 40 sekunder langt stykke for trompet og alt-, tenor- og basbasun. Messingblæserne er placeret et andet sted i kirken. ”Meningen er at markere, at nu er vi i gang. Det eneste de to stykker har tilfælles, er at intradaen slutter på samme tone som introitus begynder med.”
Mikael Garnæs
Medvirkende:
Biskop Peter Skov-Jakobsen
Domorganist Hanne Kuhlmann
Domkantor Carsten Seyer-Hansen
Københavns Drengekor
Cantio Laudis – dirigent Olli Heikkilä, Finland
Kór Langholtskirkju – dirigent Magnús Ragnarsson, Island
Petri Sångare – dirigent Karin Oldgren, Sverige
Treenighedskirkens Drengekor og Konservatoriets Pigekor, Esbjerg – dirigent Lone Gislinge, Danmark
Christiania Mannskor – dirigent Marius Skjølaas, Norge
Hannah Carding – orgel, Norge
Stanley Westh – trompet
Ronni Miles-Bebber – basun
Andras Spang Olsen – basun
Daniel Ankjær Clemmensen – basun
Søren Rønløv – pauker
Simon Kuhlmann Ruuth – guitar og bas
Peter Navarro-Alonso: Intrada og Introitus ”Følg mig”. Uropførelse.
Peter Navarro-Alonso, organist ved Vor Frelsers Kirke, København, har skrevet Intrada for messingblæsere og introitus for sopran solo, drengekor og orgel til festhøjmessen ved NKS.
Det er ikke en traditionel ”stor” introitus, men noget mere lavmælt. Dagens prædikentekst rummer ordene ”følg mig”, og Peter Navarro-Alonso besluttede sig til at gøre det til centrum i stykket, hvor han først skrev teksten og derefter musikken. Teksten henviser først til påskens begivenheder, og derefter til kristendommens ”fire hjørner” Jerusalem, Rom, Santiago og Nidaros. Det er overleveret, at en dansk forbryder i middelalderen blev dømt til at vandre barfodet til alle fire valfartssteder, hvilket han gjorde. Dernæst befaler Jesus os til at følge sig til stederne for de første kirker i de alle de nordiske lande. Der nævnes også begreberne tro håb og kærlighed og deres modbilleder svigt, tomhed og had. ”Tekstens opfordring til at følge med minder mig om Niels Steensens motto ”Skønt er det vi ser, skønnere det vi ikke ser, skønnest det vi ikke fatter”. Bare at give slip og følge med, synes jeg er meget inspirerende. Det er et af de største bud til den kristne.”
Da han skrev musikken, vidste han, at han det ikke måtte vare mere end fem minutter. ”Jeg begyndte med at vælge et tempo, og så regnede jeg ud, hvor mange takter jeg havde at gøre godt med. Musikalsk er der en udvikling fra noget forholdsvis fragmenteret til noget der samler sig. Flere gange gentages ordene ”følg mig” sunget af en solosopran, hvorefter det udvikles videre fra ordene ”Følg mig til Jerusalem.””
”Inden jeg begynde at skrive stykket overværede jeg en prøve med Københavns Drengekor og Carsten Seyer-Larsen og blev meget inspireret af deres klang. De rene drengestemmer lyder magisk og gør, at man som komponist får modet til at gøre det enkelt. Less is more.”
Intoritus’en er lavmælt og kommer i begyndelsen af en festgudstjeneste med mange mennesker, så for at påkalde sig menighedens opmærksomhed og koncentration sætter Peter en kort Intrada foran. Et 40 sekunder langt stykke for trompet og alt-, tenor- og basbasun. Messingblæserne er placeret et andet sted i kirken. ”Meningen er at markere, at nu er vi i gang. Det eneste de to stykker har tilfælles, er at intradaen slutter på samme tone som introitus begynder med.”
Mikael Garnæs
Medvirkende:
Biskop Peter Skov-Jakobsen
Domorganist Hanne Kuhlmann
Domkantor Carsten Seyer-Hansen
Københavns Drengekor
Cantio Laudis – dirigent Olli Heikkilä, Finland
Kór Langholtskirkju – dirigent Magnús Ragnarsson, Island
Petri Sångare – dirigent Karin Oldgren, Sverige
Treenighedskirkens Drengekor og Konservatoriets Pigekor, Esbjerg – dirigent Lone Gislinge, Danmark
Christiania Mannskor – dirigent Marius Skjølaas, Norge
Hannah Carding – orgel, Norge
Stanley Westh – trompet
Ronni Miles-Bebber – basun
Andras Spang Olsen – basun
Daniel Ankjær Clemmensen – basun
Søren Rønløv – pauker
Simon Kuhlmann Ruuth – guitar og bas
Peter Navarro-Alonso: Intrada og Introitus ”Følg mig”. Uropførelse.
Peter Navarro-Alonso, organist ved Vor Frelsers Kirke, København, har skrevet Intrada for messingblæsere og introitus for sopran solo, drengekor og orgel til festhøjmessen ved NKS.
Det er ikke en traditionel ”stor” introitus, men noget mere lavmælt. Dagens prædikentekst rummer ordene ”følg mig”, og Peter Navarro-Alonso besluttede sig til at gøre det til centrum i stykket, hvor han først skrev teksten og derefter musikken. Teksten henviser først til påskens begivenheder, og derefter til kristendommens ”fire hjørner” Jerusalem, Rom, Santiago og Nidaros. Det er overleveret, at en dansk forbryder i middelalderen blev dømt til at vandre barfodet til alle fire valfartssteder, hvilket han gjorde. Dernæst befaler Jesus os til at følge sig til stederne for de første kirker i de alle de nordiske lande. Der nævnes også begreberne tro håb og kærlighed og deres modbilleder svigt, tomhed og had. ”Tekstens opfordring til at følge med minder mig om Niels Steensens motto ”Skønt er det vi ser, skønnere det vi ikke ser, skønnest det vi ikke fatter”. Bare at give slip og følge med, synes jeg er meget inspirerende. Det er et af de største bud til den kristne.”
Da han skrev musikken, vidste han, at han det ikke måtte vare mere end fem minutter. ”Jeg begyndte med at vælge et tempo, og så regnede jeg ud, hvor mange takter jeg havde at gøre godt med. Musikalsk er der en udvikling fra noget forholdsvis fragmenteret til noget der samler sig. Flere gange gentages ordene ”følg mig” sunget af en solosopran, hvorefter det udvikles videre fra ordene ”Følg mig til Jerusalem.””
”Inden jeg begynde at skrive stykket overværede jeg en prøve med Københavns Drengekor og Carsten Seyer-Larsen og blev meget inspireret af deres klang. De rene drengestemmer lyder magisk og gør, at man som komponist får modet til at gøre det enkelt. Less is more.”
Intoritus’en er lavmælt og kommer i begyndelsen af en festgudstjeneste med mange mennesker, så for at påkalde sig menighedens opmærksomhed og koncentration sætter Peter en kort Intrada foran. Et 40 sekunder langt stykke for trompet og alt-, tenor- og basbasun. Messingblæserne er placeret et andet sted i kirken. ”Meningen er at markere, at nu er vi i gang. Det eneste de to stykker har tilfælles, er at intradaen slutter på samme tone som introitus begynder med.”
Mikael Garnæs